İçerik Haritası
Havayolu şirketleri, yeni bir “ayakta yolcu” koltuğu için düğmeye bastı
Ucuza yolcu taşıyan birtakım havayolu şirketlerinin tasarruf hedefiyle aldığı bir karar, yolcular ortasında tartışma yaratacağa benziyor. Birkaç düşük maliyetli havayolu şirketinin, yalnızca ayakta durma konumunda seyahat etmeye müsaade veren koltuk seçeneklerini sunmayı planladığı bildiriliyor.
Instagram’daki 2,8 milyon takipçili @entrepreneurshipquote isimli hesapta paylaşılan bilgilere nazaran, bu yeni oturma nizamı bisiklet selesi stili koltuklardan oluşuyor. Yolcuların büsbütün oturmadan, makul bir açıyla yaslanarak seyahat etmelerine imkan tanıyan bu koltuklar, 2026 yılında hizmete sunulabilir. İtalyan üretici Aviointeriors tarafından tasarlanan koltuklar, uçaklardaki yolcu kapasitesini %20 oranında artırmayı hedefliyor. Lakin, şimdi hiçbir havayolu şirketi bu planı resmi olarak doğrulamış değil.
“Skyrider 2.0” ismi verilen bu oturma sistemi, birinci defa 2018 yılında Hamburg’daki Aircraft Interiors Expo’da tanıtıldı. Eyer üslubundaki bu tasarım, şirketin 2010 yılında denediği lakin başarısız olan bir konseptin geliştirilmiş versiyonu olarak görülüyor. Yeni model, evvelki dizayna nazaran daha fazla dolguya ve daha sağlam montaj sistemine sahip. Koltuklar, her sıranın tavana ve tabana sabitlendiği direklerle destekleniyor ve bu da genel yapıyı daha inançlı hale getiriyor.

2018 yılında yaptığı açıklama sırasında şirket, bu yenilikçi dizaynın uçak kabinlerinde ultra yüksek yoğunluk sağladığını ve daha geniş bir yolcu kitlesine hitap ettiğini belirtti. Ayrıyeten, “Skyrider 2.0, yolcuların daha dik bir durumda oturmasını sağlayarak, koltuk aralıklarının azaltılmasına imkan tanırken, kâfi konforu koruyor” tabiriyle dizaynın özelliklerini vurguladı. Bu koltukların, havayollarına %20 daha fazla yolcu taşıma imkanı sunduğu ve bu sayede karlılığı artıracağı önerildi.
Ayrıca Skyrider 2.0, standart iktisat sınıfı koltuklardan %50 daha hafif olması ve daha az bileşenle üretilmesi sebebiyle çok daha az bakım maliyetine de sahip. Üretici, bu dizaynın düşük maliyetli biletler ve yolcu tecrübesinde yeni bir hudut oluşturduğunu savunuyor.
Ryanair CEO’su Michael O’Leary, bu tıp “ayakta durma bölmeleri” konusundaki hevesini açıkça lisana getiren isimlerden biri. Yönetici, 2012 yılında yaptığı bir açıklamada Boeing 737 ve 800 modellerine bu koltuklardan 10 sıra ve klasik koltuklardan 15 sıra yerleştirmeyi istediğini söylemişti. O devirde O’Leary, bu ayakta durma bölgesi biletlerinin sadece 1 ila 5 pound ortasında bir fiyata sahip olabileceğini belirtmişti.
Ancak, varsayım edilebileceği üzere, bu tasarım toplumsal medyada epey olumsuz reaksiyonlarla karşılaştı. Bir kullanıcı, “Bu insanlık dışı bir şey. İnsanlara insan üzere muamele edin!” derken, bir oburu espriyle “Yakında sizi oksijen maskesiyle kanada bağlarlar” yorumunda bulundu. Bir oburu “bir köle gemisi nizamını nerede görsem tanırım” diyerek dizayna reaksiyonunu gösterdi.
Eğer toplumsal medyadaki birinci reaksiyonlara bakılırsa, havayolları bu yeniliği uygulamaya koysa bile, yolcuları ikna etmeleri epey sıkıntı olacak.
Chip Alıntıdır…